
Ten pán se rozhodl prožít tiché odpoledne kdesi za Palackého mostem. Všiml si ho ale Jakub Schikaneder a to tiché odpoled- ne prodloužil už téměř na celé století. |
|

Část toho, čemu se říká vídeň- ská secese nebo přímo Wiener Werkstätte se dělala v Čechách. Vídeňský obchodník Ernest Wahlis koupil na severu Čech keramickou továrnu a začal tam dělat opravdu noblesní věci. Černobílá dóza je něco jako ke- ramický šperk. |
|

Stopy bříšek prstů a hrany špachtle ve ztvrdlé sochařské hlíně. Žádné zprostředkování, přímo. Pět úvah o přesném sklonu hlavy, pět úvah o tvaru pláště a poloze štítu, pět po- kusů o uchopení symbolu. Pět svatých Václavů Jana Laudy. |
|
Ve Francii doznívala revoluce, Napoleon nejspíš ještě ani netu- šil, že ho čeká Moskva, F.L.Věk studoval filosofii a v Americe byl prezidentem George Washington nebo John Adams, nanejvýš Thomas Jefferson. Někde v tu dobu nějaký truhlář postavil skříň. Jednoduchou, elegantní, decentně intarzovanou. |
|

V Americe jsou vitráže Franka Loyda Wrighta téměř posvátné. Jejich kopie se prodávají ve všech velikostech, ze skla, celuloidu, z porcelánu, jako po- hlednice, jako desky na dopisy, jako nákupní tašky. Ne všechny secesní vitráže jsou tak slavné jako ty od F.L.Wrighta, i když nejsou o moc méně půvabné. U nás se jich tisíce zničily. Ne ale všechny.
|
|

Hra s čarou, hra s plochou, hra s významy, kopec jako kus lát- ky, kus látky jako kpec, trhání a spravování, co všechno člověk spravuje v krajině a co všechno krajina spravuje v člověku. Daisy Mrázková, Spravovaný kopec
|
|

O moc víc radosti ze života a vů- le k dekoru se do jednoho kusu keramiky vměstnat asi nedá. Bruno Emmel byl profesorem Znojemské keramické školy a zároveň pracoval pro Wiener Werkstätte. Spíš než kousek ke- ramiky je to socha. Nebo dokon- ce stavba. Smysl pro monumen- talitu Bruno Emmel určitě měl |
|

Křeslo, patrně Kolo Moser, ale to už dnes nikdo nedokáže. A je to jedno, protože vznešenost tohohle křesla je ve tvaru, ne ve jménu jejího autora.
|
|

Nikdo neví, kdo to navrhl a od- kud to je. Asi někdo z té party architektů, co dělala českou kubistickou keramiku, asi z Gra- nitonu. Nebo někdo jiný a odně- kud jinud. Keramická dóza, průměr sotva dvanáct centimet- rů, ale ovládne suverénně metr na obě strany. Zploštělá koule a lineární dekor, víc nic.
|
|

Zájem investorů se pořád trochu posouvá směrem k současnosti. Už dlouho nejen Filla a Čapek, ale i Černý a třeba Janoušek, ale jde to pořád dál. Lada, Lhoták, Gross... Kdo víc by teď měl být na řadě než Jan Smetana?
|
|

Určitě je to bronz a určitě je to Vítězslav Nezval; kdo je ale au- torem, to nevíme. Těžko to mo- hla být nějaká nula. Až jednou ta informace odněkud vyleze, všichni budou říkat "No já jsem si to vždycky myslel, že to bude nejspíš on."
|
|

Kdo neví, co může prožít čára, může se dívat na kresbu Daisy Mrázkové a ten příběh pomalu rozplétat. Žádný balast, žádná hlušina, jen stříbrná nitka čáry. |
|

Profesor Hodonský se proslavil jako melancholický pozorovatel tichých vodních světů a lužních zákoutí, širokou paletou sytých zelení v přesných a citlivých kompozicích. Parník na řece ale ukazuje, že jeho dnešní až asketickou ukázněnost před- cházela v šedesátých letech ve- selá formová hravost a svobod- ná barevnost.
|
|

Skupina 12/15 tvrdila, že přišla Pozdě, ale přece; ale přišla a hi- storie už ji nikdy z dějin českého umění druhé poloviny dvacátého století nedovolí odejít. A jako vždycky všechny umělecké sku- piny měla členy hlasitější a čle- ny tišší. Jaroslav Dvořák patřil mezi ty tišší. To samo o sobě ale není ani zásluha ani chyba, důležitá jsou díla.
|
|

Tak jako na každém konci sto- letí vedl se spor o to, jestli stole- tí končí 31.12.1899 a nové začí- ná 1.1.1900, nebo jestli jedno končí 31.12.1900 a druhé začí- ná 1.1.1901, což sice nevypadá dobře, jenže logicky vzato to ne- smysl rozhodně není. V porce- lánce Eichwald ale začalo stole- tí roku 1900, a to servisem Jutty Siky. Servis se proslavil dvěma dekory. Častějším geometrickým a vzácnějším "břízovým". Tvaro- vě nic modernějšího už ve dva- cátém století nevzniklo. |
|

Podmalby na skle bývají buď au- tenticky lidové, ty mají svůj naivní půvab, nebo to jsou jakési pseu- dolidové kýče. Sběračky bram- bor nejsou ani jedno ani druhé. Mají velký půvab, ale ne naivní. Jsou přesně až rafinovaně styli- zované, jisté v každé jednotlivé linii a řadí se někam k sociálnímu umění 20. let. Jestli to byl autor neškolený, byl to génius. Ale spíš se teď na nás z malířského nebe pobaveně usmívá jeden z HoHoKoKo nebo někdo podob- ný. |
|

Profesora Kolíbala každý zná jako "chladného analytika pro- storových vztahů". Na jeho sou- borné výstavě v roce 1997 byly vidět i jeho figurální plastiky z padesátých let. Málokdo ale ví, že za jeho abstraktními geo- metrickými obrazci je téměř čtyřicet odilustrovaných knih, že Stanislav Kolíbal je, mimo jiné, brilantní kreslíř.
|
|

Dobrý portrét se pozná podle toho, že hlava vypadá pravděpo- dobně, že se oči dívají stejným směrem, že tvář má nějaký vý- raz, že portrét dobře charakteri- zuje portrétovaného. Poznat, jestli je portrét dobrý nebo není, může jen ten, kdo portrétovaného zná. Když ale portrét není dobrý nýbrž je výborný, pozná to i ten, kdo nikoho nezná. Je úplně jedno, kdo je na portrétu Fran- tiška Ronovského, čí to byla teta nebo sestřenice a jak vy- padala ve skutečnosti. Výborný portrét funguje sám o sobě a jestli mu je někdo podobný nebo není, už vůbec není podstatné.
|
|

Plachá čára, nesebevědomá a trhaná, jakoby ji ze sebe těžce tlačil. Ale v celku figury je taková jistota, jakou tu mělo jen málo malířů. František Tichý, Akro- batka. |
|

Vždycky budou módy, něco se bude líbit víc a něco méně a pak zase naopak a budou se proto vymýšlet různé důvody. Česká kubistická keramika ale bude po- řád jediná na světě. Třeba Janá- kova váza. Málo v čem jsme kdy byli jediní nebo první. V tomhle rozhodně ano a už se to nezmění. |
|

Ikona: 1) Přenosný náboženský obraz používaný v oblasti východního křesťanství. 2) Grafický symbol, který repre- zentuje určitou funkci. 3) Elka, mocca servis Jarosla- va Ježka pro Expo 58.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|